Bibliografieën

++Examen Kenneth Vandaele
WYDOOGHE B., // Game on!: we krijgen er niet genoeg van.//Brussel: viWTA, KATHO campus Kortrijk, 2008.

Om het volledig pdf versie te raadplegen klik hier

Examen Kim Breem

  • WYDOOGHE B., Game on!: we krijgen er niet genoeg van.Brussel: viWTA, KATHO campus Kortrijk, 2008.
  • Om het pfd document te raadplegen klik hier
  • Om het volledige document te raadplegen, klik hier

Examen Arne Deflo

  • WYDOOGHE B.,Game on!: we krijgen er niet genoeg van., Brussel : viWTA,2008
  • Om het volledige document te raadplegen klik hier

Examen Barbara Denys

  • WYDOOGHE B. Game On! We krijgen er niet genoeg van, ViWITA, Brussel, 2008

Vorming

Krantenartikels:

  • ( geen auteur).Hasselt krijgt gloednieuw artistiek vormingscentrum. In : Het belang van Limburg, 17 oktober 2008.
  • BOSMANS K.KUL opent nieuw expertisecentrum rond stem. In : het Laatste nieuws, 9 april 2008.
  • LEYSSENS E. Voor de KLJ is die letter K nog altijd heel belangrijk. In : Het belang van Limburg, 31 maart 2008.
  • ICKX K. Leerlingen Don Bosco steunen straatkinderen in Haïti. In : Gazet van Antwerpen, 28 januari 2008.
  • DALEMANS E. Inwoners kunnen meedenken over beleid. In: Het Laatste nieuws, 8 februari2008.

*SNOEKS M. Hasselaren worden warm gemaakt voor ontwikkelingssamenwerking. In: Het Laatste Nieuws, 8 januari2008.

  • (geen auteur). Fijn dat er eens voor ons wordt gezorgd. In: Het Nieuwsblad, 17 december 2007
  • VANSTEENKISTE M. Kunst met een missie. In: Gazet van Antwerpen, 16 oktober 2007.
  • ( geen auteur). 11.11.11. geeft workshops armoede. In: Het Belang van Limburg, 9 oktober 2007
  • LIJNEN P. Workshop noord-zuid start in scholen. In : Het Laatste Nieuws, 29 augustus 2007.
  • KRISTOF P. Vorming Plus opent nieuwe vestiging in De Boerenpoort. In : Het Laatste Nieuws, 21 april 2007.
  • ( geen auteur). Horecapersoneel krijgt opleiding toerisme. In: Het Nieuwsblad, 26 februari 2007.
  • AvdO. Kratje Knutselt bijna dertig jaar. In : Gazet van Antwerpen, 19 december 2006.
  • vlw. Ha20H! In het teken van water. In : Het Nieuwsblad, 8 juli 2006.
  • VISSENAEKENS J. Tentoonstelling en opendeur in Middenschool. In : Het Laatste Nieuws, 13 mei 2006.
  • VISSENAEKENS J. Wereldfeest in basisschool ‘ de regenboog’. In : Het Laatste Nieuws, 6 mei 2006.
  • DEKEYZER V. Tievo al twintig jaar in de bres voor gehandicapten. In : Het Laatste Nieuws, 6 mei 2006.
  • KLASSE-VOOR LEERKRACHTEN. Canon Cultuur. In : Klasse voor leerkrachten, 2 mei 2006.
  • CMW. Opdracht niet gemakkelijk. In : Het Volk, 24 april 2006.
  • KERCKHOVEN B. Leerlingen Zilverberk ondergedompeld in kunst en cultuur. In : Het laatste Nieuws, 19 november 2005.
  • VAN LYCK M. Cultuur bijschaven in CC Hasselt. In: Het Belang van Limburg, 7 september 2000.
  • EJ. Doos-Cirk claimt provinciale centen. In: Het Nieuwsblad, 15 september 2000.
  • SVV. De Vlaamse Aquarelschool traint kunstzinnige cursisten. In: Het Nieuwsblad, 24 juni 2000.
  • BOEY J. Academie trekt Zuid-Amerikaans kleedje aan. In: Gazet van Antwerpen, 5 juni 2000.
  • MSR. Leren omgaan met lawaai, heffen en tillen. In: Het Nieuwsblad, 19 mei 2000.
  • D. Aanbod opleidingen personeelsbeleid zit in de lift. In: De Tijd, 12 januari 2000.
  • Lambrix Y. Veel agressie op containerparken - Stijgende vraag voor cursus agressiebeheersing bij ambtenaren .In: Het Belang van Limburg, 24 november 1999.
  • SVV. CGSO stimuleert beleving intimiteit bij 50-plussers. In: Het Nieuwsblad, 16 november 1999.
  • BONTE R. Amers slaan de handen in elkaar. In: Gazet van Antwerpen, 12 oktober 2001.
  • CLAEYS J. Meer dan 1000 jongeren trommelen voor Afrika. In: Het Laatste Nieuws, 27 april 2001.
  • ADV. Basilea-jongeren vragen muziekbeleid. In: Het Nieuwsblad, 2 februari 2001.
  • SVV. KAJ Brugge-Oostende bekent kleur. In : Het Nieuswblad, 17 januari 2001.
  • WILRI H. Zilver voor SISA in Portugese kunstwedstrijd. In: Gazet van Antwerpen, 18 oktober 2000.
  • R.D.V. TOL draait tien jaar. In: Het Volk, 13 oktober 2000.
  • MVZ. Grote Leerweek promoot opleiding. In: Het Nieuwsblad, 6 september 2002.
  • LD. Activiteitencheques voor kansarme jongeren. In: Het Volk, 26 juli 2002.
  • SNOEKS M. KAJ opent jeugdcentrum in Hasselt. In: Het Laatste Nieuws, 23 mei 2002.
  • PVR. Jongeren maken kennis met het Zuiden. In : Het Volk, 15 maart 2002.
  • RUYTERS M. Cultuur als stuwkracht. In : De Tijd, 21 december 2002.
  • VERVOORT W. KVLV Keerbergen bestaat tachtig jaar. In: Het Laatste Nieuws, 11 september 2002.

Tijdschriften:

  • BAERT, H. KETELSLEGERS, B. “Een sociaal-culturele methodiek: een methodiek ter profilering van het sociaal-cultureel werk?" In : Vorming, jg. 17,nr. 5, 2001-2002, 2002.

HOUBEN, H. "Volwassenenvorming en kwaliteit, ervaringsleren in de postmoderne context." In : Vorming, jg. 10, nr. 5, 1994.

  • SNICK, A."Vorming en ethische bewogenheid. De mogelijkheid van vormingswerk voorbij relativisme en dogmatisme." In : Vorming, jg. 11,nr. 3, 1995.
  • BOUVERNE-DE BIE, M. "Vorming en geweld: een ontmoeting tussen uitersten." In : Vorming, jg. 11 nr. 2, 1995.
  • ROELS, R."Vormingswerk met volwassenen als ervaringsleren over leren in de postmoderniteit." In : Vorming, jg. 9,nr. 2, 1993.
  • VERHOEVEN, S."Vorming voor een jeugdleider moet vooral plezierig zijn… kadervorming in de jeugdbeweging." In : Vorming, jg. 17,nr. 4, 2001-2002, 2002.
  • BAERT, H. ; Kusters, W. ; Scheeren, J. ; Van Damme, D. “Het aandeel van het sociaal-cultureel (vormings)werk in het levenslang leren: op verkenning in de buurlanden." In : Vorming, jg. 16, nr. 4, 2000-2001, 2001.
  • VERCRUYSSE, A."Het profiel van de verenigingen." In : Vorming, jg. 16nr. 2, 2000-2001, 2000.
  • VAN ROSSEM, K. “Horzels op een paard - het socratisch gesprek in het vormingswerk." In : Vorming, jg. 16, nr. 3, 2000-2001, 2001.
  • GEERTS, G."Initiatie in hedendaagse klassieke muziek : op zoek naar een methodiek." In : Vorming, jg. 13, nr. 3, 1997-98, 1998.
  • CARON, B. "Een samenhangend cultuurbeleid rond levenslang leren: het vormingswerk hervormen." In : Vorming, jg. 16, nr. 4, 2000-2001, 2001.
  • VANDE WALLE, L."Extreem-rechts, nee bedankt!: een vormingsprogramma." In : Vorming, jg. 17, nr. 4, 2001-2002, 2002.
  • DIERCKX, D."Sociaal-cultureel werk als instrument voor sociale activering: hoe dragen 'Verenigingen waar armen het woord nemen' bij tot sociale, culturele en politieke participatie?" In: Vorming, jg. 18, nr. 3, 2003.
  • CLAES, G. "Sociaal-cultureel werk en lokaal cultuurbeleid, een Siamese tweeling? Nieuwe mogelijkheden voor sociaal-cultureel werk in een veranderde context." In : Vorming, jg. 17, nr. 5, 2001-2002, 2002.
  • LOOBUYCK, K."Theater toegankelijk maken voor volwassenen met een verstandelijke handicap." In : Vorming, jg. 13, nr3
  • KOCAK, S."Toeleidingswerk, een vorm van sociaal-cultureel werk?" In : Vorming, jg. 11, nr. 1, 1997-98, 1998.
  • DIELS, D."Tussen grenzen en mogelijkheden: levenspolitieke vorming volgens Theo Jansen" In : Vorming, jg. 12, nr. 1, 1996.
  • ELBERS, A."Sociaal-cultureel vormingswerk door de Vlaamse Holebibeweging." In : Vorming, jg. 18, nr. 4, 2003.
  • BERKERS, F."Politieke vorming: democratische burgerschapskunde en moraal." In : Vorming, jg. 10, nr. 2, 1994.
  • MASSCHELEIN, J."Politieke vorming en het einde van de gemeenschap." In : Vorming, jg. 9, nr. 1, 1993.
  • BERKERS, F."Politieke vorming nader bekeken." In : Vorming, jg. 9, nr. 1, 1993.
  • WILDEMEERSCH, D. "Acht stellingen omtrent de dialectiek van vorming en actie." In: Vorming, jg. 9, nr. 1, 1993.
  • JANSEN, T. "Algemene vorming en (post)moderniteit." In: Vorming, jg. 10, nr. 2, 1994.
  • LAROCK, Y. "Coaching: een extra voertuig in het vormingslandschap." In: Vorming, jg. 18, nr. 4, 2003.
  • DE BOER, N. "Culturele en maatschappelijke vorming: breed, veelzijdig en methodisch." In: Vorming, jg. 11 nr. 5, 1996.
  • EDWARDS, J., Vanwing, T. "De deelnemers doen mee : een kijk op de evaluatie van vorming" In: Vorming, jg. 15, nr. 3, 1999-2000, 2000.
  • MICHIELSE, H.C.M. "De moderne nomade en zijn bagage: vormingswerk in een geïndividualiseerde samenleving." In: Vorming, jg. 13, nr. 2, 1997-98, 1997.
  • WERTHEIM, A.-R. "De praktijk van mondiale vorming in de basiseducatie." In: Vorming, jg. 9, nr. 4, 1993.
  • MAERTENS, G. "De Sleutel en het Sociaal-Cultureel vormingswerk." In: Vorming, jg. 12, nr. 4, 1996-97, 1997.
  • JANSEN, T., VAN DER VEEN, R. "De vormingsfunctie van het sociaal-cultureel werk." In: Vorming, jg. 11, nr. 1, 1995.
  • DE VRIENDT, J. "Naar een nieuwe praktijk voor het 'vormingswerk in instellingen'? Community education en sociaal leren toegepast op de praktijk van een vormingscentrum." In: Vorming, jg. 15, nr. 1, 1999-2000, 1999.
  • GOUBIN, E. "Nieuwe media & vormingswerk aan het einde van een eeuw : een introductie tot het instrumentarium." In: Vorming, jg. 13, nr. 5, 1998.
  • HOUBEN, H. "Nieuwe mogelijkheden van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën voor het vormingswerk." In: Vorming, jg. 14, nr. 3, 1998-99, 1999.
  • ELBERS, A. "Sociaal-cultureel vormingswerk door de Vlaamse Holebibeweging." In: Vorming, jg. 18, nr. 4, 2003.
  • DIELS, D. "Tussen grenzen en mogelijkheden: levenspolitieke vorming volgens Theo Jansen." In: Vorming, jg. 12, nr. 1, 1996.
  • BERKERS, F. "Politieke vorming: democratische burgerschapskunde en moraal." In: Vorming, jg. 10, nr. 2, 1994.
  • MASSCHELEIN, J. "Politieke vorming en het einde van de gemeenschap (1)." In: Vorming, jg. 9, nr. 1, 1993.
  • BERKERS, F. "Politieke vorming nader bekeken." In: Vorming, jg. 9, nr. 1, 1993.
  • JANSEN, T. "Politieke vorming: tussen persoonlijke verantwoordelijkheid en technologische rationaliteit." In: Vorming, jg. 9, nr. 1, 1993.
  • VAN DAMME, D. "Burgerschap en algemeen belang als objectieven van politieke vorming in een plurale samenleving." In: Vorming, jg. 9, nr. 3, 1993.
  • SNICK, A. "De betekenis van waarden in hedendaagse burgerschapsvorming." In: Vorming, jg. 10, nr. 2, 1994.

Eindwerken:

  • DEGRANDE, C. Allemaal beestjes: een vormingsproject bij volwassenen met een mentale handicap, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1996.
  • AMEYE, D. De Euro komt eraan: vorming over de euro voor personen met een verstandelijke handicap, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 2002.
  • VERHAEST, R. "Ik geef vorm aan mijn leven!": vormingswerk binnen de dagbesteding voor volwassenen met een verstandelijke handicap, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 2003.
  • MASQUELIN,S. Vorming in V.K.S.J.-West: een doorlichting van de basiscursus '90-'91, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1991.
  • CALLEWAERT, M.Vorming met een groep minderbegaafde meisjes: een ervaringsverslag vanuit CVL-Brugge, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1993.
  • HOLVOET, J. Kursus politiek? Hoe ga je dat aanpakken in zo 'n tijd? Een overzicht van beschikbare methoden en technieken van politieke vorming uit heden en verleden, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1994.
  • COLLE, K. De stimulering van de maatschappelijke participatie van kansarme hoogbejaarden in Gent: via een VFIK-project uitgevoerd door het OCMW-Gent , Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1994.
  • DESEYN, L. Ervaringsleren bij werkende jongeren in een centrum voor levensvorming: beschrijving van een project, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1996.
  • COMMEENE, J. …..: 'Procesmatige begeleiding' bij vorming van jeugdgroepen, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 2001.
  • BOEVE, T. Vorming, in de naam van de vader! Vorming bij jongeren herbekeken, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1994.
  • DE BRUYNE, Y. Cursus "Animator in het jeugdwerk" : werken met migrantenjongeren en kansarme jongeren vanuit Cel Speelpleinwerking, Stedelijke Jeugddienst Gent, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1997.
  • PAREIT, N. Met één hand kan je niet klappen : zoeken naar geschikte vorming voor Marokkaanse jongeren binnen het C.V.L., Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1998.
  • CLARYSSE, P. Projectmatig werken binnen het vormingsaanbod van migrantenjeugdhuis Yayla te Gent, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1990.

*WILLAERT, K. Vormingswerk met Turkse migrantenvrouwen en –meisjes, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 1992.

  • RYSMAN, M. Wie ben ik ?!: over begeleiding en vorming van allochtone meisjes in de puberteit bij hun identiteitsontwikkeling, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 2004.
  • ELST-VAN DEN BERGH, L. Woorden bij de daden voegen: seksuele voorlichting en relationele vorming aan NBMV, Ipsoc- Katho Kortrijk, ongepubliceerde cursus, 2004.
  • LEFEBRE W. Accent op engagement: jongeren in vrijwilligers. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, kortrijk, 1998
  • VANDERHEEREN I. Bolsterjongeren: over jongeren die zich afsluiten van de maatschappij en hoe men binnen het jeugd(welzijns)werk hier aandacht kan aan besteden, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, kortrijk, 1998
  • MAERTENS E. Acht kinderen, acht werelden: bewust omgaan met de belevingswereld van autistische kinderen met een mentale handicap, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1995
  • SIMOENS L. Cultuurparticipatie bij randgroepjongeren, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 2001
  • COMMEENE J. 'Procesmatige begeleiding' bij vorming van jeugdgroepen, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 2001
  • DECAESTEKER C. //Vorming, één van de verroeste schakels in het jeugdhuiswerk ? //Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1990
  • BOEVE T. Vorming, in de naam van de vader: Vorming bij jongeren herbekeken, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1994
  • LAPAUW H. ‘De participatie van maatschappelijk kwetsbare jongeren aan het jeugdwerk: comparatief onderzoek binnen een sociale versus residentiële wijk van Tielt, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1996
  • ANDRE I. voorstel van een vormingsprojekt voor jeugdadviseurs en sleutelfiguren vanuit een Jongerenadviescentrum , Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1993
  • VERSTRAETE C. ,Beschouwingen rond een vormingsdriedaagse met jongeren uit een sociaal tehuis ,Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1990
  • WARLOP N. , De scholierenwerking in het J.O.C. van Kortrijk ,Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1994
  • POLLET N. Geïntegreerde begeleiding : een noodzaak voor de werking met maatschappelijk kwetsbare jongeren?! ,Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1999
  • BARDYN D. // Jeugd-werk aan de winkel : een (kader)vormingsproject voor plaatselijke jeugdwerkers door de Stedelijke Jeugddienst van Roeselare// ,Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1997
  • SAELENS S. // Met de handen in het haar : opzetten van een cursus "Animator in het Jeugdwerk" in Menen//, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 1998
  • VANDENSOMPELE S. // Breek uit jezelf: motiveren van vrijwilligers, Ipsoc-Katho, ongepubliceerde cursus, Kortrijk, 2000
  • MASQUELIN S.Vorming in de V.K.S.J- West: een doorlichting van de basiscurus ’90-’91. Ipsoc –Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 1991
  • VERLINDE W. De probleemgerichte werking, is dat de ware jacob voor K.A.J?.Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk,1995
  • LERNOUT D. De kleine televisie zonder grenzen: video als ontwikkelingshulp. Ipsoc-katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 1998
  • DEMETS P. “Wie jong wil blijven, moet oud worden met de kinderen.”(Marc Van Malsendaele): een verslag over de nieuwe cursus “Verdere Vorming” van N.D.O. West-Vlaanderen. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 1990
  • ROMMEL S.// Armenkunst: Wat heeft kunst aan kansarmen te bieden?//. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 1997
  • BUYSE E Artiesten met klasse: over het project “vlaggen en wimpels”. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 2000
  • KETELS C. Brand veroorzaken, waar er vuur moet zijn: “in Donkere dagen”, een experiment rond kunst en bewoners van Kortrijkse volkswijk. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 1999

*MAHIEU E. Culturele buurtinitiatieven: opstap naar het deeltijds kunstonderwijs?!?: een evaluatie van Gentse Tijdelijke Projecten Kunstinitiatie. Ipsoc- Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 2004

  • FRANCOIS M. Cultuur in het onderwijs: belangrijk/arm: over de rol van het onderwijs bij cultuurparticipatie in Antwerpse scholen. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortijk, 2003
  • CHRISTEANS C. De deuren van de tijd zijn weer open: over de plaats van het maatrschappelijk bestel in het theater. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 1993
  • TERMOTE A. e meerwaarde van het creatief werken met peuters. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 2002
  • DECOCK L. Educatief werk voor kinderen in musea: beschrijving en doorlichting van de educatieve werking in de Stedelijke Musea Kortrijk. Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 2001
  • DESMET N.// “het theater was leuk en tof bedacht. Maar één ding begrijp ik niet: Wat moet je eruit leren?”: leerlingen educatief begeleiden bij hun (eerste) contact met theater: wie voelt zich geroepen?.//Ipsoc-Katho, ongepubliceerde eindwerk, Kortrijk, 2001

Autisme:

Bronvermelding van artikel: "Relatieproblemen bij personen met een autismespectrumstoornis."

  • Aston, M. (2004) Aspergers in love: Couple Relationships and Family Affairs. London: Jessica Kingsley.
  • Anttwood, T. (2001). Het syndroom van Asperger: Een gids voor ouders en hulpverleners. Amsterdam: Harcourt.
  • Frith, U. (2002). Autism: Explaining the Enigma. Oxford: Blackwell.
  • Ghaziuddin, M. (2005). Mental Health Aspects of Autism and Asperger Syndrome. London: Jessica Kingsley.
  • Gottman, J.M. (1999). The Marriage Clinic: A Scientifically Based Marital Therapy. New York: Norton.
  • Hellemans, H. (2004). Autismespectrumstoornis en seksualiteit: Een onontgonnen terrein? Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 3, 122-133.
  • Johnson, S.M. (2004). The Practice of Emotionally Focused Couple Therapy: Creating Connection. New York: Brunner- Routledge.
  • Kuiper, H.& Walder, H. (2005). Pilot: Relatietherapie bij ASS (echt)paren. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 2, 68-79.
  • Rolland, J.S. (2003). Mastering Family Challenges in Illness and Disability. In: F. Walsh (ed.), Normal Family Processes. New York: Guilford Press.
  • Seligman, M & Darlin, R.B. (2007). Ordinary Families, Special Children. New York: Guilford Press.
  • Soons, J.P.M. (2007). En ze leefden nog lang en gelukkig. Demos, 23.4, 4-6.
  • Vanspranghe, E. & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en Klinische Kinderpsuchologie, 29, 62-73.
  • Vermeulen, P. (2007). Autisme als contextblindheid. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 3, 92-104.
  • Voorst, A.J.P. van, Jansma, B.M., Wiel, N.M.H. van de & Matthys, W.(2004). Kinderpsychiatrische stoornissen en gezinsbelasting. Kind en Adolescent, 25.3, 224- 232.
  • Willi, J. (1983). De partnerrelatie. Rotterdam: Ad Donker.
  • Wing, L. (1996). The Austic Spectrum: A Guid for Parents and Professionals. London: Constable.

Bronvermelding van artikel: Aan de slag met de diagnose 'Autisme', van Thomas Fondelli

  • COTTYN, L. (2001). Wie is er bang van kinddiagnosen?, in: Systeemtheoretisch Bulletin, 19, 40-54.
  • HENDRIKS, R. (1999). De smaak van woorden. Over autobiografisch werk van autisten. P&M, 87, 14-128.
  • MATTHEEUWS, A.(1985). Diagnose vanuit een systeemtheoretisch referentiekader. In Systeemtheoretisch Bulletin, 3, 65-79.
  • NADESAN, M. (2005). Constructing austism: Unravelling the "truth" and understanding the social. London: Routledge.
  • REIJMERS, E. (1997). Systeemtheorie en psychopathologie. In: Systeemtheoretisch Bulletin, 15, 140-161.
  • REIJMERS,E. (2005). Inleiding: De oneerbaarheid van het speelse. In E. Reijmers, L. Cottyn, & M. Faes(red.), Spelen met werkelijkheden. Systeemtheoretische psychotherapie met kinderen en jongeren ((pp. 10-14). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • SIMON, G. (2004). Systemic family therapy with families with a child who has a diagnosis of Asperger Syndrome. Human Systems: the Journal of Systemic Consultation & Management, 15, 257-274.
  • VANSPRANGHE, E., & VERMEULEN P. (2004). Psychotherapie bij mensen met autisme? In: Autisme centraal, 2, 9-17.
  • VERMEULEN, P. (1996). Dit is de titel. Over autistisch denken. Gent: Vlaamse Vereniging Autisme.

Pesten:

Bronvermelding van artikel:De no blame-aanpak bij pesten.

  • ROBINSON, G., MAINES, B., Crying for help - The No Blame Approach to Bullying, Lucky Duck Publishing, Bristol, 1997
  • SMITH,PK, Should we blame the Bullies?, The Psychologist, Vol. 12, Nr. 2 from luckyduck.co.uk
  • (red.) Pesten stoppen stap voor stap - De No Blame-aanpak int theorie en praktijk op de basisschool,Leefsleutels vzw, 2005
  • (red.) Een schreeuw om hulp - De No Blame-aanpak bij pesten,Leefsleutels vzw, 2003

Bronvermelding van artikel: "Pesten bij kinderen: Hoe u als ouder kunt helpen".

  • BAETEN M. & VANHEST J. Kinderen en … ingrijpende situaties: pesten, Kwintessens, Hilversum
  • CAMMAERT M. Pesten, lees erover! , KCLB, Antwerpen
  • DEBOUTTE G. Pesten, gedaan ermee!- tips voor ouders leerkrachten en begeleiding, BDJ-Jeugd & Vrede vzw
  • EMMERECHTS. Pesten op school, op het werk, thuis en in relaties- wat doen wij eraan?, Icarus
  • VANDERMEER B. Kinderen en pesten, Libridis
  • KENTER B. Ik ga weer naar school: pestgedrag de kop indrukken, CPS, Amersfoot
  • VANHAELEMEERSCH P. Pesten op school: een ware pest!, Christene School cov-uitgave

Vrijwilligerswerk:

Bronvermelding van artikel: "Jongeren en vrijwilligerswerk: Balanceren tussen solidariteit en zelfontplooiing."

  • APS (1998), Vrind 1998. Vlaamse Regionale Indicatoren, Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Algemene Zaken en Financiën, Administratie, Planning en Statistiek.
  • APS (1999), Vrind 1999. Vlaamse Regionale Indicatoren, Brussel: :"Jongeren en vrijwilligerswerk: Balanceren tussen solidariteit en zelfontplooiing."
  • BAUMAN, Z. (1993). Wir sind wie Landstreicher - Die moral im Zeitalter der Beliebigkeit. Süddeutsche Zeitung November 16-17.
  • BECK, U. (1997). Kinder der Freiheit: Wider das Lamento über den Werteverfall. In Beck, U. (hrsg.) Kinder der Freiheit. Frankfurt am Main: Shurkamp Verslag, p.9-33.
  • BECK, U. (1998). The democratization of the family, or the unknown art of free association. In: Beck U. Democracy without enemies. Cambridge: Polity Press, p.65-83.
  • BECK, U. en E. Beck-Gernsheim ( 1996). Individualization and 'precarious freedoms': perspectives and controversies of a subject-orientated sociology. In: Heelas P.,S. Lash en P. Morris (eds.) Detraditionalization. Oxford: Blackwell Publishers, p. 23-48.
  • BERKING, H. (1996), ' Solidary individualism: the moral impact of cultural modernisation in late modernity', in : Lash S., B. Szerszynski & B. Wynne (ed.), Risk, environment and modernity. Towards a new ecology, London, Sage.
  • BOLLAERT L.,M. STOFFEN, K. MATTHIJS, H. NEEFS (1999), Toerisme, recreatie en vrijetijd in Vlaanderen anno 2000: synthese-rapport, Brussel/Leuven: V.U.B./K.U.L.
  • FITOUSSI,J.-P. en P. ROSANVALLON (1996). //Le nouvel âge des inégalités. Paris: Seuil.
  • LAERMANS, R. (1993). Meer individuele mogelijkheden, minder sociale dwang? Enkele cultuursociologische kanttekeningen bij het individualiseringsproces. In: Dumon, W., G. Fauconnier, G. Maes en E. Meulemans (eds) Scenario's voor de toekomst.Leuven: Acco, p. 137-151.

Kindermishandeling:

Bronvermelding van artikel:Kindermishandeling: een zorg voor allen.

  • Adriaenssens, P. (1998) // In vertrouwen genomen//, Tielt, Lannoo
  • BAETEN P., GEURTS E., (2004), In de schaduw van geweld, Amsterdam ,SWP, p104
  • Kind en gezin, Ministers van welzijn, Vertrouwenscentra Kindermishandeling, (2002) Brochure Kindermishandeling, Brussel
  • Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Klasse voor ouders

ADHD:

Bronvermelding van artikel: "De invloed van voeding op hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD"

  • American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.) Washington DC: American Psychiatric Association.
  • Arnold, L.E. (1999). Treatment alternatives for ADHD. Journal of attention disorders, 3, 30-48.
  • Barkley, R.A. (1995). Taking charge of ADHD. New York: Guilford Press.
  • Dorelijers, Th. A.H. (1995). Diagnostiek tussen jeugdstrafrecht en hulpverlening. Arnhem: Gouda Quint.
  • Dupaul, G.J. (1991). Parent and teacher ratings of ADHD symptoms: Psychometric properties in a community-based sample. Journal of Clinical Child Psychology, 20, 242-253.
  • Dykman, K.D. & Dykman, R.A. (1998). Effect on Nutritional Supplements on Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Integrative Physiological and Behavioral Science, 33, 49-60.
  • Buitelaar, J.K. (1996). Kinderen en hyperactiviteit. Utrecht: Kosmos-Z&K Uitgevers.
  • Gezondheidsraad (2000). Diagnostiek en behandeling van ADHD. Nr. 2000/24. Den Haag: Gezondheidsraad.
  • Gunning, W.B. (1994). Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, I38, 584-858.
  • Egger, J., Stolla, A. & McEwen, L.M. (1992). Controlled trial of hyposensitisation in children with food-induced hyperkinetic syndrome. The Lancet, 339, 1150-1153.

Bronvermelding van artikel : ' de stimulatieonderzoekende functie van hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD'

  • Antrop, I; Roeyers, H; Van Oost P; Buysse, A; ( 2000). Stimulation seeking and hyperactivity in children with ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41, 225-231
  • Antrop, I; Buysse, A; Roeyers, H; en Van Oost P.( 2000). Stimulation seeking and hyperactive behavior in children with ADHD : A reanalysis. Manuscript onder review.
  • Antrop. I; Buysse, A; Roeyers, H; Van Oost P; (2001). stimulation seeking function of behaviour in children with ADHD at school. Manuscript ingediend voor publicatie.
  • Buitelaar, J.K; Swinkels, H.N., de Vries, H; van der Gaag, R.J; van Hoof, J.A.R.A.M. ( 1994). An ethological study of behavioural differences between hyperactivity/aggressive and control children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1437-1446.
  • Dane, A.V., Schachar, R.J; Tannock. R; (2000). Does Actigraphy differentiate ADHD sybtypes in a clinical research settung? Journal of The American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39,752-760.
  • Handen; B.J; McAuliffe, J. Janosky; J. Feldman; H; Breaux A.M;(1998). A playroom observation procedure to assess children with mental retardation and ADHD; Journal Of Abnormal Child Psychology, 26,269-277.
  • Schachar, R; Sandberg; S; Rutter, M; ( 1986) . Agreement between teachers' ratings and observations of hyperactivity, inattentiveness and defiance. Journal of Abnormal Child Psychology, 14, 331-345.
  • Sonuga-Barke, E.J.S; ( 1994). annotation: On dysfunction and function in psychological theories of childhood disorder. Journal of Child psychology and psychiatry.
  • Sonuga-Barke; E.J.S; taylor, E; Sembi, S; Smith, J; ( 1992). Hyperactivity and delay aversion(1). The effect of delay after errors. Journal of Child Psychology and psychiatry, 33, 387-398.
  • Zentall, S.S;; (1984). Context effects in the behavorial ratings of hyperactivity. Journal of Abnormal Child Psychology.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License